- FU_Campus Gespräche 2022/1 (Module/Course/Examination)
- In der Diskussion um die Bekämpfung der Pandemie teilt sich die Gesellschaft je länger desto mehr in die Lager der Impfgegner und -befürworter. Es entstehen unüberwindbare Gräben, die durch Freundschaften, Ehen, Vereine ein eisiges Band ziehen. Diesem Thema stellen sich die Campus Gespräche. Wir gehen der Frage nach der Verantwortung des Journalismus nach und beleuchten die Situation der Frauen, die in der Coronakrise stärker belastet werden als die Männer.
Wie bleiben wir im Gespräch?
Welches ist die Verantwortung des Individuums dem Kollektiv gegenüber?
Wo hört die persönliche Freiheit auf?
Welche Verantwortung trägt der Journalismus?
Wie kann die Situation der Frauen gerecht behandelt werden.
…
Antworten auf diese und ähnliche Fragen wollen wir nachgehen, diese im Gespräch mit anderen finden.- FU_Campus Gespräche 2022/1 (Seminar) Banzer
- FU_Campus Radio (Module/Course/Examination)
- Der perfekte Einstieg in die Medien und Kommunikationswelt als Radio- und Multimediajournalist. Die Studenten lernen die Grundlagen für eine Radiosendung und einen Podcast im neuen Campus Radio für Liechtenstein und die Welt. Zusätzlich wird ein Online-Portal erstellt. Bei den Campus Gesprächen mit hochkarätigen Gästen arbeiten die Studenten aktiv in der Redaktion mit. Ein neues Programm wird professionell geplant und umgesetzt. Der Inhalt wird einzigartig und hat immer einen starken Bezug zu Liechtenstein, der Universität Liechtenstein und den Partnern der Universität.
- FU_Campus Radio (Seminar) Krättli
- FU_Communication: Mastering Difficult Conversations (Module/Course/Examination)
- In the countless conversations and negotiations we lead each day, ideally, information is willingly
exchanged, opinions are openly discussed and a result that benefits everyone is achieved. However,
real life often looks like this: There is a lack of conversation, instead there is righteousness,
embarrassed silence, an unpleasant atmosphere and misunderstandings. Sometimes there is even the
impression that colleagues in the team or your own client are opponents.
• To have a good conversation in which interlocutors meet at eye level and to conduct successful
negotiations in which everyone wins something is a key competence of diplomats and secret service
officers. Hereby, persuasiveness and trust building abilities are key. Winning other people over is a
great feeling - and an art. Those who master it will experience that business relationships, difficult
conversations, and even tough negotiations are pleasant and highly effective.
• Creativity as an essential pillar of entrepreneurial and leadership competence is fundamental not only
to successfully starting a business, securing its competitiveness, leading a team or organization, but
also to communicating in a convincing and winning way. However, in times of constant acceleration of
our daily routines, it has become more and more difficult to carve out time for truly creative processes.
• In this course, you learn how to master difficult conversations and negotiations with trust, creativity,
and diplomacy, thus advancing the persuasiveness of your ideas and communication, while combining
your personal well-being with your professional success. Nature is a great teacher and support in this
endeavor. You will train your intuitive skills as one of the biggest and most important trump cards in a
globalized world, particularly in difficult times.
- FU_Contemporary ethical debates (Lecture) (Module)
- To practice philosophy means to engage with fundamental and complex issues about human life and society at large. This course will be looking into four contemporary issues discussed among ethicists and political philosophers: animal experimentation, euthanasia, immigration, and world poverty.
- Animal experimentation: Should experiments be practiced on animals? What are the philosophical positions regarding this issue? How are those positions justified?
- Euthanasia: How to justify at all the practice of euthanasia in light of the principle of sanctity of life? What arguments are pro-euthanasia putting forth to justify their position?
- Immigration: how to understand the issue of immigration in the context of sovereignty of states and freedom of movement of individuals? On which arguments are based the positions on open and/or closed borders?
- World poverty: How to understand world poverty in the context of global justice? Is world poverty a consequence of unjust distribution? Do wealthy people have obligations to assist the poor?
- FU_Den eigenen Werdegang reflektieren, planen und gestalten (Module/Course/Examination)
- "Das Leben kann nur rückblickend verstanden werden, es muss aber vorausschauend gelebt werden" (Sören Kierkegaard). Biografisches Lernen bedeutet, sich sein eigenes Selbstverständnis bewusst zu machen und seiner eigenen Lebenswahrheit auf die Spur zu kommen. Es geht in einem "ressourcenorientierten Lernprozess" darum, sich die eigenen Potenziale und Möglichkeiten zu vergegenwärtigen und für das Leben nutzbar zu machen. Das Anliegen der Biografiearbeit ist es "Zeit und Raum für Selbstvergewisserung, Sinnbildung und ein Erkennen der eigenen Verwobenheit in gesellschaftliche Strukturen zu schaffen" (Justen 2011, S. 28)
Die Studierenden werden in diesem interaktiven, handlungsorientierten Seminar angeleitet, ihren bisherigen Werdegang zu reflektieren und befähigt, ihre (berufliche) Zukunft aktiv zu steuern. Die individuelle Auseinandersetzung wird in den jeweiligen bildungs- und berufsspezifischen sowie gesamtgesellschaftlichen Kontext (Stichwort: Zukunft der Arbeit) eingebettet. Die Biografiearbeit erfolgt in vier Schritten. 1. Analyse der individuellen Situation (=Ausgangspunkt). 2. Arbeit an den Lebenslinien (=Rückspiegel). 3. Arbeit an Zielen und Wünschen. 4. Bewertung der Ergebnisse, realistische Chanceneinschätzung und Planung der nächsten Schritte.
Die theoretische Untermauerung erfolgt mit ausgewählten Konzepten aus der Karriereforschung, Theorien des Wertewandels, Motivationstheorien etc.
- CF_Fundamentals of Philosophy: An Introduction to Major Topics and Thinkers (Lecture) (Module/Course/Examination)
- Philosophy deals with fundamental questions about life. As a short introduction to philosophy, this course takes up mainly four major areas of philosophy:
- The nature of philosophy: what is philosophy? What are its objects of investigation? What are its methods? What makes philosophy relevant?
- Ethics: how should we live? Why do we need ethics?
- Aesthetics: What is art? What is an artwork? How do we evaluate artworks? Are moral standards relevant for art? Are they universal or relative? Is there immoral art?
- Political philosophy: How does individual freedom stand vis-à-vis the state? What are the justifications of the duty to obey (citizens) and the right to coerce (state)? What does "living together" require?
This seminar will be an opportunity to introduce and discuss major philosophical positions and theories in the above-mentioned areas.
Also relying on practical and current examples from concrete life-situations, we'll establish the link between theory and practice and show the relevance of philosophy.
- FU_Intensive training and improvisation (Module/Course/Examination)
- Improvisational theatre is a very fast and spontaneous way of playing theatre. The performers must work together; they make suggestions and accept other's offers; they lead and are being led; and they take over responsibility in order to tell a collective story on stage.
Improvisation on stage and in life is a technique that can be learned. It is inspiring and useful for creativity, communication, collaboration and teamwork. Improvisation cultivates interpersonal skills, you are required to think on your feet, to rapidly make decisions and to be in the moment. Practicing improvisation helps to build all of these skills, so that you can explore and develop your personal and professional potential, plus it is fun!
In this workshop we will work on the following issues:
o Teamwork: the yes and… principle
o Flexibility and spontaneity: handling of unexpected and unknown situations
o Creativity: bring in your own ideas and let them go to find collective solutions as a team
o Leadership: to lead and to be led
o Roleplay: change perspectives, explore and take over new roles
o Thoughtfulness and Concentration: the "here and now" principle
o Mistakes: make them, feel more comfortable with them and learn from them
- FU_Media Accountability in Europa - und darüber hinaus (Module/Course/Examination)
- Funktionsweise Medienjournalismus, zivilgesellschaftliche, webbasierte Medienregulierung versus brancheninterne Selbstkontrolle, Analyse journalistischer Kulturen, praktische Entwicklung von Community-Management-Strategien
- FU_Menschenwürde: Mit geprüftem Prüfstein in Prüf-Aktion (Vorlesung) (Module)
- Das Prinzip der Menschenwürde zählt zu den bedeutsamsten und wirkmächtigsten ethischen Prinzipien unserer Zeit. Die Menschheitsfamilie hat indes erst angesichts der schrecklichen Grausamkeiten in der ersten Hälfte des 20. Jahrhunderts in internationalen Dokumenten dieses Prinzip als Fundament für das gemeinsame Zusammenleben aller Menschen angenommen. Obgleich die Menschenwürde gegenwärtig eine zentrale Rolle im Recht, in der Politik, der Medizin, der Ethik, der Pädagogik und der Ökonomie spielt, ist nach wie vor umstritten, was wir genau unter Menschenwürde verstehen. Manche halten dafür, der Begriff der Menschenwürde sei in grundlegender Weise "vage", er stelle eine "Leerformel" dar, in die jeder das hineinlesen könne, was er aus ihr herauslesen wolle, er werde für alles Mögliche zur Begründung herangezogen, wiewohl man mit ihm desgleichen das genaue Gegenteil begründen könne. Sogar von "Illusion Menschenwürde" ist bisweilen die Rede.
Vor diesem Hintergrund will sich die Lehrveranstaltung zumal auf die philosophischen Grundlagen unseres Verständnisses von Menschenwürde besinnen und zunächst u.a. die nachstehenden Fragen aufwerfen: Was ist der Sinngehalt des Begriffs der Menschenwürde? Wer ist der Träger der Menschenwürde? Wo liegen die Ursprünge sowie die Meilensteine der Entwicklung des Begriffs der Menschenwürde? Wie hängen Menschenwürde und Menschenrechte sachlich und ideengeschichtlich zusammen? Gibt es ein Recht auf Würde? Warum kommt dem Menschen überhaupt Würde zu? Warum ist die Menschenwürde unverlierbar? Warum nur kann es Handlungen geben, welche die Würde des Menschen antasten? Wann genau liegt eine Verletzung der Menschenwürde vor? Sodann möchte sich die Lehrveranstaltung auf Basis des erarbeiteten Verständnisses von Menschenwürde mit einigen Kontroversen auseinandersetzen, in denen gerne auf das Prinzip der Menschenwürde rekurriert wird (z.B. Abtreibung, Präimplantationsdiagnostik, Leihmutterschaft, Sterbehilfe, Feindstrafrecht, Rettungsfolter, Debatte über das Luftsicherheitsgesetz) oder die namentlich in der aktuellen Pandemie-Situation von besonderer Bedeutung sind (staatliche Schutzmaßnahmen und Grund- und Freiheitsrechte, Impfpflichtdebatte).
- FU_Migration - Theory and Practice (Module/Course/Examination)
- The phenomenon of migration can be understood and explained in various ways.
It depends on the discipline and on the perspective. What we know with certainty is that people are increasingly mobile. Commonly, we talk of migration when crossing a national border is involved and when migrants intend to stay in the target state for longer than a touristic sojourn. Usually, people migrate because they wish to improve their life situation. This might be defined on the level of economy (work migration or tax saving migration), of emotionality (marriage migration and family reunion), of life-saving necessity (refugee migration), of learning (student/training migration), of health (treatment migration), etc. Although migration is connected to the nation state and legal regulative measures are important regarding the opportunities of the migrant population and regarding the political demands on security, international and human rights are equally important. Immigration has an impact on social dynamics within the network of the sending as well as of the receiving country; and integration policy goes along with antidiscrimination measures.
In order to gain a perspective from within, the seminar starts with an introduction to migration literature. Reading literature written by migrants enables us to listen to the migrant 'speak'. There is a vast body of fiction covering different genres, different topics, and different points of view on migration. With those perspectives in mind, we will take a global perspective on migration and look at the consequences of globalization and its effects on people. A gender approach is taken here as well, since there is a worldwide increase of female migration (feminization of migration), especially in the field of care work.
Then, we will study various ways of classifying migration as well as critically discuss theoretical models that endeavor to explain migration and how they have changed over time.
An important focus will be on flight migration in general and aspects of mental health in particular.
Eventually, we shall discuss the importance of the nation state when looking at immigration regulation and in particular on integration policies. How are people included into the labor market? How does a given nation state deal with multilingualism, racism and religious freedom? How is the process of naturalization organized?- FU_Migration - Theory and Practice (Seminar) Ehret
- FU_MILSA (Auslandsaufenthalt im WS22-23) (Module/Course/Examination)
- The MILSA mentoring program provides students with the opportunity to develop their intercultural awareness and intercultural learning as students and future professionals. The program is offered twice yearly with a duration of approx. twelve months. It starts in June respectively in December.
The mentoring program provides an immersive intercultural learning experience in an international location. Students' learning is supported by pre-departure and post-sojourn workshops, and by Skype interviews and guided blog writing during the study abroad.
The pre-departure workshop introduces students to explore aspects of intercultural learning and helps them prepare for their experience in a different society and culture.
During the stay abroad, students will talk to the mentor via Zoom and write guided blog contributions about their intercultural learning. They stay in contact and complete group task together. Upon their return, students meet with the mentor in a post-sojourn workshop to discuss and reflect upon their experiences and the importance of their intercultural learning for their future professional lives.
The subject includes content on notions of culture, interculturality, intercultural learning,
stereotypes, identities, cultural practices, and reflection and reflective writing.
The First Steps in Intercultural Learning Workshop is held before students depart. This workshop provides essential content, discussion and activities to prepare students for their intercultural learning, international experience and to guide their completion of assessment tasks.
The Coming Home Workshop takes place after students return from their stay abroad and allows them to reflect on their experience, particularly their intercultural learning and its
application to their future professional lives. Students also present their group assignment.- FU_MILSA (Auslandsaufenthalt im WS 22-23) (Miscellaneous) Ackermann, Schädler
- FU_Mit Kreativität zur Transformation (Seminar) Stöcker, Selig
- FU_Mit Kreativität zur Transformation (Module/Course/Examination)
- - Kennenlernen von transformatorischen Prozessen in der Kunst
- Experimentieren mit künstlerischen Techniken
- Verbindungen zum eigenen Studienfach schaffen
Arbeitsaufwand zwischen den Modulen:
- Erstellen einer visuellen oder auditiven Skizzen (Foto, Video, Audio, Fotografie oder Zeichnungen)
- Verfassen eines Portfolios (2-3 Seiten, Text, Arial 11) und Bilder (beliebige Anzahl)
- Präsentation
Abgabe der geforderten Materialien bis am 07. Mai 2022- FU_Mit Kreativität zur Transformation (Seminar) Stöcker, Selig
- FU_Professional Crisis Communication (Module/Course/Examination)
- Preventive procedures and strategies for organisations, corporations and authorities
- FU_Professional Crisis Communication (Seminar) Schanza
- FU_Sehen durch Zeichnen (Module/Course/Examination)
- - Grundlagen & Methoden räumlicher Erfassung :
- Zentralperspektive
- Hell-Dunkel (Modellierung/Schraffierung)
- Staffelung / Reihung
- Schnitte (Grundrisserfassung, Quer- und Längsschnitt)- FU_Sehen durch Zeichnen (Seminar) Quaderer
- FU_Self-Leadership (Module/Course/Examination)
- "Be the change that you wish to see in the world." (Mahatma Gandhi)
"Führen kann nur, wer sich selbst führt." (Urs Baldegger)
"Wenn das Leben keine Vision hat, nach der man strebt, nach der man sich sehnt, die man verwirklichen möchte, dann gibt es auch kein Motiv, sich anzustrengen." (Erich Fromm)
"Erkenn dich selbst." (Delphi)
"The very great achievers have always managed themselves." (Peter Drucker)
Wer andere erfolgreich führen möchte, sei es nun als Projektleiter*in, Führungskraft, Architekt*in oder Themenexpert*in, muss zuerst die eigene Self-Leadership Kompetenz stärken. Aber auch unabhängig davon setzt ein selbstbestimmtes, sinnerfülltes und glückliches Leben eine vertiefte Auseinandersetzung mit der eigenen Person voraus, um eine gewisse Klarheit zu erlangen, wo und wie man wirken möchte. Dieses Modul basiert sehr stark auf erfahrungsbasiertem Lernen. Es setzt bei den Studierenden eine hohe intrinsische Motivation und die Bereitschaft sich mit sich selbst und den anderen Modulteilnehmenden aktiv auseinander zu setzten voraus. Im Sinne des Johari Fensters die Quadranten "Blinder Fleck", "Mein Geheimnis" und "Unbekanntes" zu verkleinern, was einer Erhöhung der Selbsterkenntnis gleichkommt. Die Studierende werden dabei mit sehr unterschiedlichen Modellen und Übungssettings konfrontiert, unter anderem aus der Positiven Psychologie (Seligman), Leadership Forschung (Furtner & Baldegger), Projektmanagement (IPMA ICB 4.0), Coaching (Systemisches Coaching, Berufungscoaching WaVe, Laufbahncoaching), Mentaltraining (Spitzensport) und Mindfulness (MBSR nach Kabat-Zinn, Search Inside Yourself nach Google).
Einem drei Phasenmodell folgend, geht es in der ersten ("reflect") und in der zweiten Phase ("develop") darum sich klar(er) zu werden, was möchte ich mit meinem Leben anfangen (Lebensvision verfassen), was ist mir wirklich wichtig (Leitwerte festlegen), was sind meine Stärken (Stärkenprofil erstellen) und Bedürfnisse (notwendige Rahmenbedingungen erkennen).
In der dritten Phase ("implement") liegt der Fokus darauf, wie kann ich meine selbst gesteckten Ziele erfolgreich umsetzen (Zielsetzungskompetenz, Projektmanagement) und wie gehe ich konstruktiv mit den Stolpersteinen auf dem Weg dorthin um (Resilienz, Lösungskompetenz).- FU_Self-Leadership (Seminar) Jehle
- FU_Service Learning III (Module/Course/Examination)
- Service learning - learning through commitment - is a form of teaching and learning that combines social commitment of students with subject-specific learning. Service learning projects can be realized at all levels - from kindergarten to university. Students are given the opportunity to apply their acquired knowledge in authentic problem contexts.
- FU_Service Learning III (Seminar) Hojas, Beck
- FU_The Unfolding of Culture: Evolution or Design (Module/Course/Examination)
- Human culture evolves. Change in technology, language, morality, and society is gradual and spontaneous. Change of culture follows a narrative, going from one stage to the next, and it largely happens by trial and error - a version of natural selection. Much of the human world and culture is the result of human action but not of human design: it emerges from the interactions of millions, not from the plans of a few (Ridley, 2016). By defining and applying various concepts of culture to their personal and work life, as well as using scientific data on the general theory of evolution and its' associated sub-areas, participants will be able to:
- understand interwoven relationships of evolution and culture
- apply cultural and evolutionary competencies onto their private and professional lives
- understand and acknowledge the evolutionary forces that shape much of our culture